Dezbatere cu legionaroizii echidistanti si reformatori (un articol de Dragos Paul Aligica)

Preiau si promovez aici un articol de Dragos Paul Aligica, o contributie reala la atat de necesara lupta pentru claritate morala. Asistam, in ultimele zile, la o adevarata ofensiva a celor care, subit, mor de dragul fostilor detinuti politici. N-au semnat Declaratia de la Praga, n-au semnat apelul pentru reducerea pensiilor fostilor securisti, dar nu mai stiu acum cum sa ne bata piroane in cap cu exaltarea combatantilor legionari si a “moralitatii” lor. Se incearca, de fapt, o sacralizare simbolica a unuia din grupurile care s-au opus comunismului, in speta unul pe cat de anticomunist, pe atat de ostil, in doctrina sa originara si in practicile concrete, democratiei parlamentare, in detrimentul celor democratice. Visul politic legionar era unul etnocratic, nu democratic.

Martiriul legionar se intemeia pe cultul radacinilor ancestrale si al comunitatii organice a “bunilor romani”. Din care nu puteau face parte cei care nu eau ortodocsi de bonne souche. Un consilier inept (Andrei Muraru) a gafat lamentabil. Presedintele Iohannis l-a ascultat si s-a produs acest scandal. Nimeni n-a spus ca dl Octav Bjoza a fost legionar. Nici vorba de asa ceva. Dl Bjoza, un om pe care il respect pentru anii petrecuti in temnitele comuniste, s-a manifestat public in chip admirativ la adresa unor actiuni agitatorice neo-legionare. A spus ca trebuie sa-i denuntam pe de “tradatorii neamului”. Sunt vorbe grele, vorbe care poarta cu ele povara unui insangerat trecut, cuvinte care ar fi trebuit sa fie cantarite atent cand s-a hotarat decorarea sa cu cea mai inalta distinctie a Romaniei. Pentru ca, at the end of the day, spune-mi pe cine decorezi ca sa-ti spun care sunt valorile tale…(VT)

In continuarea discutiei pe care o am cu tagma apologetilor (din vocatie, din oportunism sau din pura stupiditate) a varii forme de “contracultura”, “contestare”, “fronda” si “alternativa” ideologica si intelectuala, zic si eu urmatoarele, pentru ca speranta moare ultima:

Ultima chestie care ne mai trebuia acum, in tara asta, era ca toti astia sa se grupeze in jurul legionarismului si extremismului sub pretextul si acoperirea nobilei idei de “detinut politic” inteleasa ca tabu mental si moral, ca entitate mistica intangibila criticii si evaluarii rationale. Ei nu sunt, doamne fereste, extremisti, anti-stat de drept, xenofobi si in general iresponsabili public si dezaxati politic. Nu. Ei doar recunosc echidistant, in noua logica a normalitatii, ca ai ce sa inveti si de la legionari. Respect. Suferinta. Piosenie.

Insa logica e logica, si bunul simt e bun simt: Detinut politic a fost si Stalin, a fost si Hitler. “Detinut politic” nu e un termen mistic-moral, nici un principiu de valoare sau o eticheta de bonitate intrinseca, nici un tabu sau matra ce odata invocate sau aplicate, transcend judecata, moralitatea si logica. In plus, mai e ceva: Daca ai fost “detinut politic” sau “dizident” odata in viata, NU inseamna ca esti scutit de greseli si critica sau ca ai un cec in alb sa te porti ca o canalie oportunist-arghirofila sau ca un dezaxat-iresponsabil pentru restul vietii (desi observ ca intre “dizidentii” romani de varii interpretari exista un efort serios in plina desfasurare de a da un continut empiric solid acestei teze).

Asta, una la mana. Doi la mana: Virgil Madgearu n-a prea apucat sa fie detinut politic. Doar cateva tentative firave de domiciliu fortat si un arest ambulant incheiat rapid. Virgil Madgearu s-a nascut in Galati la 14 decembrie 1887 dintr-o familie de negustori macedo-romana. Isi ia doctoratul in economie la Leipzig, in 1911, continua cu o specializare la Londra. Se intoarce in tara, profesor, editor, autor, figura publica, restul despre cariera sa e cunoscut…

“In apararea convingerilor sale, a demascat pericolele intentiilor expansioniste ale Germaniei pe plan extern si a condamnat comportamentul miscarii legionare pe plan intern, in viata politica si in mediul universitar, atragandu-si inscrierea numelui pe “listele mortii” intocmite la congresul tinut de legionari in anul 1936, la Targu-Mures. Regele Carol al II lea i-a fixat domiciliu fortat la Manastirea Bistrita in 1940. Dupa venirea legionarilor la putere in septembrie 1940, amenintarile cu moarte devin tot mai dese…”(M. Nicolae, Personalitati si Institutii Economice Romanesti, pp. 296-7).

“Listele mortii”, ati citit corect, da, voi astia care aveti ceva de invatat de la legionari si nu prididiti in a lua note. “Listele mortii”. Madgearu. Revenind:
“În dimineața zilei de 27 noiembrie 1940, Virgil Madgearu a aflat de la Ion Mihalache și Iuliu Maniu, care îl vizitaseră, despre Masacrul de la Jilava, petrecut în noaptea precedentă…. Madgearu a fost ridicat de un comando legionar în aceeași zi, pe la ora 14:00. Aflându-se la masă cu soția sa Ecaterina, șase legionari au sosit la locuința lui. Aceștia au pretextat că îl duc la Prefectura Poliției Capitalei, pentru a-i lua o declarație, și văzând că Madgearu ezită, trei dintre asasini i-au dat cuvântul de onoare de legionari că în decurs de o oră avea să se întoarcă acasă.

A fost dus în pădurea Snagov și împușcat în jurul orei 15:30: un pădurar care făcea paza a văzut în punctul numit „Coada Lungă” că s-a oprit o mașină venind dinspre București, din care au coborât mai multe persoane, care au intrat 100 de m în adâncimea pădurii, au tras focuri de armă și apoi au plecat. În locul respectiv, pădurarul l-a găsit pe profesorul Madgearu cu fața în jos, încă horcăind și curgându-i sânge pe gură.” (Sursa: Wikipedia)

Din nou: logica si bun simt. Operatorii logici “toti” si “unii”. “Toti X sunt Y”. “Unii Y sunt X”. samd samd samd. Despre romani, machedoni, evrei, legionari, comunisti, detinuti politici, curteni, osteni, popor etc. Voda insusi. Si despre incapacitatea unora de a-si utliza bun-simtul si logica desi se vor formatori de opinie, literati, publicisti si figuri media, publice si politice.

Cum faceti voi, stimabililor, cum dregeti, ca niciodata nu luati in brate un Madgearu. Niciodata. Ma uit la voi de ani de zile. Cum descoperiti un Y de gen care va serveste interesele sau satisface vanitatile, frustrarile si patologiile, cum va contorsionati rapid si il luati in brate, pe el si pe tot ce duce-n spate. Dar evident o faceti in numele interesului public, poporului, natiunii si echidistantei neutre. Principiilor si moralitatii. Reformei morale. Respect.

http://www.blogary.ro/editorial/dezbatere-cu-legionaroizii-echidistanti-si-reformatori/

Comments are closed.

%d bloggers like this: