Frumoasa adormita: In Memoriam Maia Plisețkaia (1925-2015)

A incetat din viata o geniala balerina. Maia Plisețkaia a crescut intr-o casa de artisti si diplomati, a trait catastrofa stalinismului si a suferit, in propria familie, consecintele Marii Terori: “Mi-ar place sa vorbesc despre ‘Frumoasa adrmita’ si despre ‘Lacul lebedelor’, despre ale mele battements si despre partenerii mei. Dar. oricum m-as uita la copilaria mea, totul se invarte in jurul politicii si al terorii staliniste”.  Tatal ei, Mihail Plisețki, as fost impuscat in 1938. Mama ei, Rakhil Messerer, a fost arestata si apoi deportata in Kazahstan. Maia a crescut in casa lui Sulamith si Asaf Messerer, matusa si unchiul ei, celebri balerini ai teatrului “Bolsoi”.

Am vazut-o dansand la Bucuresti, venise cu baletul “Bolsoi”, era vedeta absoulta, eram adolescent, am ramas pe veci fermecat de gratia-i inefabila. Dupa 1990, a trait in Occident, impreuna cu sotul ei, compozitorul Rodion Scedrin. A fost, alaturi de Galina Ulanova, simbolul salvarii prin arta atunci cand dictatura comunista se straduia din rasputeri sa ingenuncheze spiritul. La un ceas cand Putin si oamenii sai reabiliteaza tot ceea ce marea balerina, asemeni unei Anna Ahmatova, a detestat, sa-i aducem binemeritatul omagiu.

Recomandare:

http://www.europalibera.org/content/article/26991645.html

 

Comments are closed.

