Radu Duda, Goethe si Klaus Mann: Despre actori, oameni, erori

Citind stirile de pe Hotnews si discutiile de pe blogul lui Cristian Patrasconiu legate de ciudatele scapari de pe CV-ul d-lui Radu Duda (intre timp modificate) a propos de absolvirea Universitatii Harvard (undergraduate? graduate studies? PhD?) ori a Colegiului Marshall din Germania, nu pot decit sa fiu de acord cu un forumist: Dl Radu Duda este de profesie actor. Mi-am amintit de romanul Mephisto de Klaus Mann (fiul lui Thomas Mann), dupa care Istvan Szabo a facut celebrul film cu Klaus-Maria Brandauer in rolul principal (a luat Oscarul pentru cel mai bun film strain). Prototipul personajului pricipal a fost actorul Gustav Grundgens, scurt timp casatorit cu Erika Mann, sora lui Klaus. Dupa 1933, fost om de stinga Grundgens a decis sa ramina in Germania nazista si a devenit un fel de actor oficial al celui de-al Treilea Reich. A fost chiar protejatul lui Goering, Reichsmarschal-ul care se pretindea un fel de Mecena.

Am citit cartea lui Klaus Mann cu multi ani in urma. Mi-a ramas insa in memorie dupa decenii motto-ul, un citat din Goethe. Il voi verifica zilele acestea, dar atit cit pot sa-l reconstitui, suna cam asa:

“Pot ierta omulului orice greseala a actorului, dar nu pot ierta actorului nici o greseala a omului”. Mi-e teribil de teama ca dl Radu Duda, actorul, incepe sa comita destule prea-omenesti erori…

http://patrasconiu.blog.cotidianul.ro/2009/04/23/radu-duda-despre-impostura/

Comments are closed.